Na co zwrócić uwagę przy wyborze przedszkola?

Prowadząc szkolenia dla rodziców na temat wczesnej edukacji i rozwoju małego dziecka, na co dzień mam szczęście spotykać rodziców, którzy są przekonani, że pierwsze lata życia dziecka mają znaczenie dla dalszego rozwoju i późniejszych sukcesów w szkole i życiu zawodowym. Zależy im, aby jak najlepiej wykorzystać potencjał dziecka i rozwinąć jego zdolności. Zastanawiają się, jakie przedszkole wybrać: językowe, matematyczne, a może muzyczne.

Przedszkola odpowiadają na oczekiwania rodziców zapewniając dzieciom coraz to więcej aktywności: lekcje baletu, pływania, piłki nożnej, tańca, naukę gry w szachy, lekcje matematyki lub anatomii, eksperymenty chemiczne i wiele innych. Mamy przeświadczenie, że nie ilość się liczy, ale jakość, ale jak to zweryfikować. Najczęściej nie wpuszcza się nas na zajęcia, a wyboru musimy dokonać na podstawie rozmowy z dyrektorem i informacji na stronie intermetowej. Czytamy, że tak rozbudowany program poprawi koncentrację i skupienie uwagi u naszej pociechy i chcemy wierzyć, że oddajemy dziecko w ręce kompetentnych osób.

Rozwinąć zdolności, ale jakie?

Zdolności językowe

Nie trzeba nas przekonywać, że każde małe dziecko ma zdolności językowe, które nierozwijane zanikają. Dzieje się to między 4 a 6 rokiem życia. Czasu zostało bardzo niewiele. Maluch z łatwością mógłby się nauczyć dowolnego języka obcego, ale kiedy jest nieustannie otoczony językiem polskim, nie jest to możliwe. Naturalne wydaje się więc dążenie, aby zapewnić przedszkolakowi kontakt z językiem obcym, chociażby angielskim.

Tymczasem nawet codzienne lekcje angielskiego nie sprawią, że w wieku 6 lat dziecko będzie umiało porozumieć się z obcokrajowcem. To prawda, że lepiej robić coś niż nic, ale wybierając metodę, lektora i ilość lekcji warto zastanowić się nad celem, jaki chcemy osiągnąć.

Zdolności językowe, podobnie jak słuch absolutny można utrzymać i rozwinąć, tak aby w przyszłości dziecko mogło z łatwością uczyć się dowolnych języków, które samo wybierze, nie tylko kiedy będzie miało 6 lat, ale nawet jak będzie miało lat 16. Jest to bardzo proste i każdy z nas może to zrobić, nawet jeśli nie zna danego języka obcego. Zajęcia językowe w przedszkolu poszerzą natomiast słownictwo i poprawi motywację do dalszej nauki, dzięki czemu rodzicowi będzie jeszcze łatwiej wspierać rozwój zdolności językowych w domu.

nbsp;




Słuch absolutny

Wielu badaczy, muzyków i kompozytorów jest zgodnych, że słuch absolutny jest wszczepiony w każdym człowieku. Można go jednak z łatwością utracić w dzieciństwie, jeśli nie jest rozwijany. Tymczasem większość rodziców nie zna nut i nie umie grać na żadnym instrumencie. Nie zdajemy sobie jednak sprawy, że mimo naszych ograniczeń, możemy z łatwością rozwijać zdolności muzyczne u dziecka. Potrzebuje ono niewielkiej zachęty, aby rozpocząć samodzielne eksperymenty, a kilka prostych zabaw pozwoli utrzymać połączenia w mózgu, które zostałyby usunięte, gdyby nie były wykorzystywane.

Podczas szkolenia „Pomnażanie inteligencji w metodzie Cudowne Dziecko” pokazuję rodzicom, że słyszymy i z łatwością rozpoznajemy dźwięki, tylko nie potrafimy ich nazwać. Każdy rodzic wychodzi po 5 godzinach szkolenia z umiejętnością zagrania czterech utworów, mimo iż wcześniej nikt z kilkunastoosobowej grupy nie znał nut i nie grał na żadnym instrumencie. Kilka godzin wystarcza, aby rozpierały nas pomysły na zabawy i koncerty z dzieckiem, gdyż pokazuję rodzicom, jak przygotować nawet najmłodsze dzieci do przedstawienia operowego czy baletowego.

Zajęcia muzyczne w przedszkolu mogą poszerzyć wiedzę dziecka na temat instrumentów. Mogą też stanowić zachętę do zabaw ruchowych. Zazwyczaj jednak nie rozwijają słuchu absolutnego, ani nie uczą gry na instrumencie i mają niewielki wpływ na rozwój dziecka.

Zdolności matematyczne

Choć większość dorosłych wolałaby umyć łazienkę niż rozwiązać zadanie z matematyki, to każde małe zdrowe dziecko rodzi się ze zdolnościami matematycznymi. Już dwudniowe noworodki potrafią odróżnić jeden element od dwóch, dwa od trzech i tak dalej. Nawet sześć elementów od siedmiu – i to nie tylko używając do tego wzroku, ale równie dobrze radzą sobie z zagadkami słuchowymi. Dlaczego, rodząc się z mózgiem stworzonym do obliczeń najczęściej nie potrafimy rozwinąć tego daru?

Badania prof. Edyty Gruszczyk-Kolczyńskiej wskazują, że uzdolnieniami matematycznymi obdarzona jest więcej niż połowa dzieci w klasie zerowej, a 25% jest wybitnie uzdolniona. Po ośmiu miesiącach nauki liczba wybitnie uzdolnionych uczniów spada o połowę. Oznacza to, że edukacja szkolna nie tylko nie rozwija zdolności matematycznych, ale je zabija. Winne są nie tylko nauczycielki, ale także przyjęta metoda nauki.

Badania na Uniwersytecie w Chicago pokazują, że dzieci są empatyczne i podświadomie przejmują lęk przed matematyką od nauczycielek, które postanowiły studiować pedagogikę, gdyż nienawidziły matematyki. Wskaźnik lęku przed matematyką mierzony wśród studentów jest najwyższy na kierunkach pedagogicznych.

Udowodniono także, że używanie w nauczaniu matematyki przedmiotów (tzw. liczmanów) utrudnia dziecku zrozumienie zależności między liczbami. Dlatego jest to najgorszy sposób uczenia arytmetyki. Dodatkowo nie wolno jest poprzestać na nauce liczenia do 20, gdyż w tak małym zbiorze nie można dostrzec relacji między liczbami i tego, jak działania te liczby zmieniają.

Prawie każdy nauczyciel przedszkolny i wczesnoszkolny popełnia wspomniane błędy. Tymczasem rozwój zdolności matematycznych u dziecka jest zadaniem bardzo prostym i z łatwością poradzi sobie z nim każdy rodzic, absolwent kilkugodzinnego szkolenia „Wczesna matematyka w metodzie Cudowne Dziecko”, poświęcając na to zadanie zaledwie pół minuty dziennie.

Na co zwrócić uwagę wybierając przedszkole?

Podczas wykładu pt. „Jak nie pozbawić dziecka geniuszu?”, który jest wprowadzeniem do cyklu moich szkoleń dotyczących wczesnej edukacji i rozwoju, większość rodziców prosi o radę, jak wybrać przedszkole, które najlepiej rozwinie potencjał dziecka. Tymczasem już po pierwszym szkoleniu zdają sobie oni sprawę, że dysponują większą wiedzą niż nauczyciel przedszkolny na temat zdolności dziecka i sposobów ich rozwijania. Rozwój zdolności językowych, matematycznych i muzycznych może zająć kilkanaście minut dziennie. W tym samym czasie będziemy rozwijać pamięć, wyobraźnię i kreatywność, ale nie koncentrację i skupienie uwagi.

Problemy z koncentracją wynikają najczęściej z niewłaściwego rozwoju ruchowego i manualnego w pierwszym roku życia. Szczęśliwie do 6 roku życia możemy uzupełnić rozwój zaniedbanych struktur i zapobiec późniejszym dysfunkcjom rozwojowym

Rodzice, którzy są absolwentami moich szkoleń, sami potrafią zauważyć i z łatwością rozwinąć zdolności swojego dziecka, a nawet uzupełnić zaniedbane obszary , zapobiegając dysfunkcjom i problemom w nauce szkolnej. Nadal się jednak martwią, aby żaden niekompetentny wychowawca przedszkolny nie zrujnował ich pracy. Mają świadomość, że dotychczas nie zdawali sobie sprawy z naturalnych zdolności każdego małego dziecka i ignorowali je, przez co zamiast je wzmacniać, osłabiali je.

Wiedzą, ile błędów dotychczas popełnili i ile błędów może popełnić nauczycielka przedszkolna. Dlatego o ile wcześniej szukali przedszkola z wieloma zajęciami dodatkowymi, to teraz wybierają przedszkole, które nie oferuje zajęć edukacyjnych, a zamiast tego dziecko spędza dużo czasu na świeżym powietrzu. Szukają przedszkola, w którym dziecko będzie po prostu szczęśliwe.

Z pewnością warto porozmawiać z wychowawczynią, z którą nasza pociecha spędzać będzie cały dzień. Spójrz w oczy nauczycielce i przekonaj się, czy chcesz, aby ta osoba wychowywała twoje dziecko.

Aneta Czerska
Aneta Czerska

Aneta Czerska jest doktorem nauk społecznych w zakresie pedagogiki, autorką licznych artykułów naukowych poświęconych rozwojowi dziecka. Jest twórcą nowej, unikalnej metody wszechstronnej stymulacji rozwoju Cudowne Dziecko, najlepszej dla dzieci od urodzenia do siódmego roku życia. Znana jest jako ekspert, który uczy najnowszych technik rozwoju potencjału dziecka. Z jej usług korzystają ci, którzy już uświadomili sobie, jak ważne są pierwsze lata życia dziecka dla jego dalszych sukcesów szkolnych i zawodowych. Jest jednym z nielicznych pedagogów, którzy łączą i wykorzystują najnowsze odkrycia naukowe do rozwoju inteligencji, pamięci, wyobraźni, kreatywności i naturalnych zdolności dziecka.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE