Culture Colors: A Gradient Generator – sukces podczas biznesowych (i nie tylko) negocjacji

Wielokrotnie słyszy się o tym, że kolory potrafią oddziaływać na nasze emocje. Nie zawsze zdajemy sobie jednak sprawę, że sposób interpretacji barw zależy w dużej mierze od uwarunkowań kulturowych. Na szczęście powstała specjalna aplikacja, dzięki której możemy dobrać kolory prezentacji czy materiałów konferencyjnych tak, aby wywołać określone emocje i mieć pewność, że zostaną właściwie odebrane przez rozmówców.

Siła koloru

Zrozumienie siły kolorów jest niezbędne każdemu, kto chce skutecznie prowadzić negocjacje biznesowe w innych krajach i kulturach. Warto wziąć to pod uwagę nie po to, żeby kolory stały się ważniejsze od naszego przekazu, lecz by wzmocnić siłę oddziaływania, czasami trzeba poruszyć sferę emocji. Jest to także przydatna wiedza, kiedy planujemy wyjazd i nie chcemy popełnić gafy albo obrazić mieszkańców tego czy innego państwa. Oczywiście znaczenie kolorów zmienia się z czasem, ale warto przyswoić podstawowe sposoby odczytań.




Paleta barw i znaczeń

Jednym z kolorów interpretowanych na wiele sposobów jest czerwony. Czerwony w kulturze zachodniej symbolizuje: energię, emocje, działanie, miłość oraz pasję, ale też niebezpieczeństwo, gniew oraz wezwanie do zatrzymania się, zmniejszenia pędu. Może oznaczać Walentynki, a w połączeniu z zielonym przywodzi na myśl Boże Narodzenie.

Ten sam kolor na wschodzie oznacza: dobrobyt i szczęście, a w połączeniu z bielą szczęście i miłość narzeczonych. W Chinach czerwień jest barwą szczęścia, święta, witalności, długiego życia oraz dobrobytu, zaś w Indiach stanowi kolor czystości, płodności, miłości, piękna, bogactwa, władzy, ale też strachu i ognia. W Tajlandii czerwień może pojawić się tylko w niedzielę, a w Japonii oznacza jednocześnie życie, gniew i zagrożenie. W Afryce Południowej czerwień symbolizuje żałobę, a z kolei w Nigerii mogą ją nosić tylko szefowie. W Rosji czerwień oznacza piękno, więc wykorzystuje się ją podczas ceremonii ślubnych.

Z kolei róż, który na zachodzie kojarzy się z miłością, opieką i w Europie uważany jest za kobiecy, w Belgii wykorzystuje się raczej w ubraniach dla chłopców, a w Japonii pojawia się niezależnie od płci osoby, która decyduje się na taką barwę. W Korei róż symbolizuje zaufanie.

Żółty w naszym kręgu kulturowym oznacza radość, energię i nadzieję, ale też tchórzostwo oraz ostrzeżenie. Na wschodzie to z kolei kolor poświęcenia i cesarstwa, w Chinach oznacza honor i jest zarezerwowany dla mężczyzn. W Indiach łączy się ze świętością i pomyślnością, za to w Egipcie i Birmie łączy się z żałobą. Na Bliskim Wschodzie żółć konotuje skojarzenia ze szczęściem i dobrobytem, w Japonii oznacza odwagę i wesołość, we Francji zazdrość, za to w Grecji smutek.

Zieleń w większości krajów kojarzy się z płodnością, szczęściem, odrodzeniem oraz nowym życiem, ale niestety nawet tak uniwersalny kolor nie sprawdzi się wszędzie. W Indonezji zielony jest zakazany, w Północnej Afryce symbolizuje korupcję i narkotyki, w Ameryce Południowej śmierć, zaś w USA zazdrość i pieniądze. Co ciekawe zieleń dla Chińczyków poza pozytywnymi konotacjami oznacza także hańbę. Jeśli mężczyzna otrzyma zielony kapelusz, znaczy to, że żona go zdradza.

Kolory wrzucone w aplikacje

Analiza kilku kolorów wystarczy, żeby zauważyć jak bardzo różnimy się pod względem kulturowym. To, co uważamy za dobre, łączące się z zaufaniem i mądrością, dla innych może stanowić obrazę. Na szczęście współczesna technika może nam pomóc rozwiązać tego typu dylematy i przełamać kulturowe bariery, a aplikacja Culture Colors: A Gradient Generator pozwoli nam nie tylko zaoszczędzić czas, bo nie musimy szukać informacji na temat konkretnych barw, ale też uchroni przed błędnymi danymi, które – jak wiemy – mogą się trafić w zalewie danych z sieci. Wystarczy wybrać obszar kulturowy oraz przekaz, jaki miałyby nieść ze sobą kolory jak: mądrość, zaufanie, lojalność czy złość, a na specjalnej grafice zobaczymy, jaki kolor powinniśmy wybrać, żeby osiągnąć zamierzony efekt. Aplikacja ciągle się rozwija, więc nie ma jeszcze wszystkich barw czy obszarów kulturowych, ale nawet na tym etapie na pewno okaże się pomocna, jeśli wyjeżdżamy do obcego kraju i chcemy zrobić dobre wrażenie.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE