Jak zapewnić sobie długowieczność?

Najnowsze badania wykazały, że to, jak długo żyjemy tylko w 10% zależy od genów. W większości na długość życia wpływa prowadzony styl życia. Co zatem robić, żeby uzyskać długowieczność? Problem polega na tym, że jeśli zapytać o to przypadkowych przechodniów, nie będą znali odpowiedzi. Słyszeli o różnych dietach, nowej piramidzie żywienia czy radach głoszonych przez celebrytów, ale wciąż brakuje jednoznacznych informacji.

  • Powinieneś biegać czy uprawiać jogę?
  • Jeść ekologiczne mięso czy tofu?
  • Łykać suplementy i hormony czy też nie?
  • Udzielać się społecznie czy zostać samotnikiem?

Z długowiecznością łączy się także wiele szkodliwych mitów. Pierwszy z nich głosi, że jeśli bardzo się starasz, dożyjesz 100 lat. Bzdura. Prawdą jest, że tylko 1 na 5000 osób w Ameryce dożywa setki, więc szanse są niewielkie. Nie jesteśmy zaprogramowani na długowieczność, bo naszym najważniejszym celem jest zapewnienie ciągłości gatunku. Krótko mówiąc, żeby osiągnąć długowieczność trzeba bardzo o siebie dbać i mieć trochę szczęścia w loterii genów. Drugi mit mówi o tym, że istnieją leki, mogące powstrzymać proces starzenia. Kolejne kłamstwo, ponieważ w naszym ciele jest tak wiele komórek, że nie ma leku, który zapobiegłby wszystkim ewentualnym zagrożeniom, istnieją miliony możliwości, aby uszkodzić ciało.

Nie można zatrzymać procesu starzenia, a osiągnięcie wieku 100 lat też nie jest dostępne dla większości populacji. O czym w takim razie mówimy? Najnowsze badania wykazały, że średnia wieku może wynosić 90 lat, trochę powyżej dla kobiet, a jednak zwykle dożywamy tylko 70-80. Tracimy zatem około 10 nawet 20 lat, a ponadto naukowcy wykazali, że mogą to być lata bez chorób przewlekłych, takich jak cukrzyca, rak czy choroby serca. Dlaczego?

Naukowcy wybrali 4 strefy, w których długość życia była najdłuższa: Sardynię, Okinawę, Kostarykę i miasto Loma Linda w USA. Po przeprowadzonych badaniach wybrali 6 wspólnych cech wyróżniających te społeczności, które zapewniają ich mieszkańcom długie, aktywne życie.

1. Intuicyjny ruch

Żaden z mieszkańców nie uprawia sportu w naszym rozumieniu. Chodzą na spacery, odwiedzają znajomych, ich domy mają wiele schodów, a ciasto trzeba wyrobić ręcznie. Ruch jest naturalną częścią ich życia, nie zaś obowiązkiem, no i nikt nie potrzebuje karnetu na siłownię.

2. Dystans

Niektórzy się modlą, inni medytują lub chodzą na spacery. Potrafią zauważyć, że są rzeczy ważniejsze niż ich chwilowe kłopoty w pracy czy w domu. Nasze zdrowie bardzo często pogarsza stres, który może doprowadzić do przewlekłych chorób takich jak Alzheimer czy choroby serca. Jeśli znajdziesz chociaż 15 minut dziennie na to, żeby odetchnąć i się uspokoić, twój organizm zwalczy stres albo przynajmniej nad nim zapanuje.

3. Cel

Najczęściej nie dzielą swojego życia na czas pracy zawodowej oraz emeryturę. Wyznaczają sobie cel w życiu, coś, co motywuje ich, by codziennie rano wstać i być aktywnym. W ten sposób aż do samego końca czują się potrzebni.

4. Równowaga w diecie

Nie istnieje coś takiego jak dieta cud zapewniająca długowieczność, ale można przestrzegać pewnych ogólnych zasad. Najzdrowsza jest dieta oparta przede wszystkim na produktach pochodzenia roślinnego, a jeść powinniśmy dopóty, dopóki nie mamy zapełnionych 80% żołądka. Krótko mówiąc, trzeba nauczyć się słuchać własnego ciała.

5. Wzajemne relacje

Życie w grupie sprawia, że w razie kłopotów mamy w kimś oparcie. Poza tym wielopokoleniowe rodziny sprawiają, że starsze osoby czują się potrzebne, a młodsze mogą się od nich wiele nauczyć. Istotną kwestią jest to, aby nie spychać ludzi starszych na margines.

6. Odpowiedni ludzie

Badania wykazały, że jeśli mamy 3 otyłych przyjaciół, nasze szanse na problemy z nadwagą wzrastają pięciokrotnie. Z drugiej strony, jeśli otaczamy się ludźmi preferującymi aktywność, jedzącymi zdrowo i godnymi zaufania, na pewno wpłynie to pozytywnie na nasze zdrowie.

Nie ma prostego przepisu na długowieczność ani szybkich rozwiązań. Kiedy jednak się na tym zastanowimy, okazuje się, że wiele nawyków nie tylko doda nam do życia lat, ale też da nam więcej życia w ich trakcie.

Marta Nowak
Marta Nowak

Doktorantka na Wydziale Filologii Polskiej i Klasycznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Pilnie śledzi wszystkie zmiany zachodzące w sferze literatury i kultury. Szczególnie zafascynowana fantastyką oraz nowymi mediami, a od 2013 roku współpracuje z portalem Game Exe. Jej pasją jest także literatura dla dzieci oraz przekład. Uważnie śledzi rozwój polskiej kultury.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE