Cukier – słodycz, która jest niebezpieczna?

Cukier biały w dzisiejszych czasach jest tani i obecny w większości produktów spożywczych. Zaczynając od chleba, muesli, ketchupu i jogurtów owocowych, a kończąc na sokach i gotowych zupach. Cukry dodane znajdziemy w żywności wysokoprzetworzonej, napojach oraz słodkich przekąskach. Najczęściej pełnią funkcję wzmacniającą smak, a ich spożycie w zbyt dużych ilościach pogarsza sylwetkę i negatywnie wpływa na stan zdrowia! 

Trzeba zaznaczyć, że sacharoza stosowana do porannej herbaty lub kawy jest znikomą ilością tej substancji przyjmowanej w ciągu dnia!

Cukrami dodanymi określa się między innymi:

  • cukier biały,
  • cukier trzcinowy,
  • syrop kukurydziany,
  • syrop glukozowo-fruktozowy,
  • miód,
  • fruktozę,
  • glukozę.

Cukier, a otyłość

Słodzone napoje to źródło pustych, dodatkowych kilokalorii w diecie. Ich częste spożywanie przekłada się na znaczny przyrost masy ciała prowadzący do nadwagi i otyłości oraz chorób współistniejących. Badania potwierdzają, że wysoka konsumpcja słodzonych napojów, w odniesieniu do niskiego ich spożycia powoduje 2-krotny wzrost występowania ryzyka otyłości lub otyłości brzusznej, jak również wpływa na zmniejszenie spożycia mleka, białka, błonnika oraz wapnia.

Cukier, a ryzyko rozwoju zespołu metabolicznego i cukrzycy 

Cukier jest również istotnym czynnikiem wpływającym na częstość występowania zespołu metabolicznego i cukrzycy. Zespół metaboliczny jest to kliniczny stan, w którym wzajemnie powiązane czynniki zwiększają ryzyko rozwoju cukrzycy typu II oraz chorób sercowo-naczyniowych.  Tymi czynnikami są: nieprawidłowe ciśnienie tętnicze, otyłość brzuszna, zaburzenia gospodarki węglowodanowej i lipidowej.

Cukier, a rozwój próchnicy

Węglowodany dostarczane z dietą wykazują bardzo istotny wpływ na proces demineralizacji tkanek zębów przy udziale bakterii, gdyż obniżają pH w jamie ustnej. Przeciwwagę stanowi ślina, będąca naturalnym buforem odpowiadającym za równowagę kwasowo-zasadową. Najistotniejszy udział w powstawaniu próchnicy, spośród wszystkich węglowodanów, ma sacharoza. Nasilenie tego procesu jest zależne od rodzaju spożywanego pokarmu, jego konsystencji oraz pory konsumpcji.

czekolada

Cukier, a choroby sercowo-naczyniowe

Sacharoza dodawana w procesie produkcji żywności może być bezpośrednim czynnikiem ryzyka rozwoju chorób sercowo-naczyniowych i  pośrednią przyczyną nadwagi lub otyłości.

Wyniki badań jednoznacznie wskazują, iż zwiększona konsumpcja cukru ma swój negatywny wpływ na profil lipidowy. Osoby spożywające codziennie napoje słodzone cukrem, w odniesieniu do osób niespożywających takich napojów w ogóle, mają podwyższony poziom triglicerydów.

Cukier, a jego spożycie

Naukowcy określili wytyczne dotyczące ograniczenia spożycia sacharozy. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), aby przeciwdziałać próchnicy zębów, otyłości i przewlekłym chorobom serca, zaleca się ograniczenie spożycia cukru dodanego do ilości poniżej 10% ogólnej energii. American Heart Association (Amerykańskie Towarzystwo Kardiologiczne) rekomenduje spożycie cukru dodanego do 5% całkowitej energii. W przeliczeniu, jest to dla kobiet około 6 łyżeczek dziennie, a w przypadku mężczyzn około 9.

Adrian Pietrzak
Adrian Pietrzak

Absolwent studiów inżynierskich na kierunku Technologia Żywności i Żywienie Człowieka oraz magisterskich na kierunku Dietetyka na Uniwersytecie Przyrodniczym w Poznaniu. Interesuje się dietetyką sportową połączoną z treningiem siłowym. Na bieżąco śledzi doniesienia dotyczące sportu oraz zdrowego trybu życia. W wolnym czasie jest miłośnikiem gier komputerowych, książek historycznych oraz piłki nożnej.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE