Wpływ ćwiczeń na jakość życia

Czy można jednocześnie poprawić swój nastrój, zredukować stres i zrelaksować się, zwiększyć swoją odporność, poprawić kondycję fizyczną i psychiczną oraz obniżyć ryzyko chorób serca, cukrzycy, nadciśnienia i raka jelita grubego? Odpowiedź jest prosta: TAK. Pojawia się drugie pytanie – jak? Cóż to za cudowne lekarstwo potrafi wyeliminować problemy psychiczne, emocjonalne i fizyczne naraz? Chyba już się domyślasz, a jeśli nie, to podpowiem – regularne ćwiczenia fizyczne.

Uniwersalne lekarstwo

Może wydaje się to zbyt piękne, bo niby jak jedna rzecz może pomóc na tak wiele skrajnie różnych dolegliwości. A jednak to prawda. Setki badań potwierdzają, że regularne ćwiczenia fizyczne pomagają lepiej się czuć i zdrowiej żyć. Pobudzają bowiem nie tylko pracę serca i mięśni, nie tylko pozwalają się lepiej dotlenić i skuteczniej walczyć z infekcjami, ale także poprawiają funkcjonowanie mózgu, dzięki czemu podnosimy swoją produktywność, poprawia nam się humor, a nawet relacje z otoczeniem.

A oto pięć najważniejszych sfer naszego życia, których jakość poprawi się, jeśli będziemy ćwiczyć regularnie.




Samopoczucie psychiczne

Nawet kilka okrążeń wokół bloku może poprawić nastrój. Wiadomo, że sam spacer czy bieganie nie rozwiąże poważnych problemów i nie wyleczy depresji czy innych zaburzeń emocjonalnych, ale może pomóc w terapii. Naukowcy już dawno potwierdzili, że istnieje silny związek między regularnymi ćwiczeniami a poprawą nastroju. Nawet te łagodne aerobowe, ale uprawiane cyklicznie, wpływają na zwiększenie produkcji hormonów, które redukują stres i poprawiają samopoczucie. Rytmiczne skurcze mięśni, do których dochodzi niemal w każdym rodzaju ćwiczeń, zwiększają poziom serotoniny, dzięki której łatwiej jest pozbyć się negatywnych uczuć.

Życie seksualne

Ćwiczenia fizyczne podnoszą libido i poprawiają wydajność. Lepsza kondycja sprawia, że możemy uprawiać seks częściej i dłużej, jesteśmy sprawniejsi. Poza tym udowodniono, że 30 minut gimnastyki codziennie o 41% zmniejsza ryzyko zaburzeń erekcji w porównaniu do mężczyzn, którzy nie ćwiczą wcale. Podobnie jest u kobiet, np. 20 minut jazdy rowerem wzmacnia pobudzenie seksualne aż o 169%. Warto pamiętać, że wszystko to wpływa na poziom naszej samooceny i tym samym zwiększa chęć na bliskość z ukochaną osobą. A to z kolei poprawia relacje między partnerami.




Praca mózgu

Aktywność fizyczna poprawia pracę płuc, dzięki czemu do organizmu dostaje się więcej tlenu, oraz zwiększa przepływ krwi do mózgu, która wraz z tlenem zdecydowanie wspomaga jego prawidłowe funkcjonowanie. Dobrze ukrwiony i dotleniony mózg jest w stanie zachować pełną sprawność do późnej starości. Skuteczne są wszystkie rodzaje ćwiczeń, ale najlepsze okazują się tu łagodne ćwiczenia aerobowe. Liczne badania potwierdzają bowiem, że to właśnie ten zestaw ćwiczeń z powodzeniem poprawia funkcje poznawcze.

Lepszy sen

Regularne ćwiczenia dają trzy podstawowe korzyści, jeśli chodzi o poprawę jakości snu: pomagają zasnąć szybciej, wydłużają czas trwania w śnie głębokim i redukują liczbę pobudek w nocy. A to najważniejsze elementy, byśmy spali zdrowo, głęboko i budzili się wypoczęci i pełni energii. Długi, nieprzerwany głęboki sen jest niezbędny dla organizmu do regeneracji i nie zastąpią go żadne środki farmakologiczne. Dlatego zwłaszcza osobom cierpiącym na bezsenność zaleca się regularne ćwiczenia, bo to tak naprawdę jedyny skuteczny sposób na zdrowy sen.

Wydolność fizyczna

Regularne ćwiczenia mogą spowolnić naturalny spadek wydolności fizycznej, który postępuje wraz z wiekiem. Pozostanie aktywnym sprawia, że osoby starsze mogą zachować dobrą kondycję, sprawność mięśni, prawidłowy metabolizm i dobre krążenie na zbliżonym poziomie do osób znacznie młodszych. Są bardziej mobilni niż osoby, które nie ćwiczą, mogą więc być samodzielne i niezależne nawet do późnej starości. To także poprawia samopoczucie, wpływa na relacje z otoczeniem, a tym samym jakość życia nie tylko fizycznego, ale także psychicznego.

Elżbieta Ignacionek
Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE