Medytacja na lepszy sen

Medytacja jest znanym od wieków sposobem na  wyciszenie się, odzyskanie harmonii i relaks. Dlatego bardzo skutecznie pomaga w leczeniu zaburzeń snu. Zwłaszcza osoby cierpiące na bezsenność powinny spróbować medytacji jako metody terapii.

Medytacja jest praktyką, która już w kilka chwil może pomóc szybciej zasnąć, a także poprawić jakość snu. Im więcej się medytuje, tym jest się spokojniejszym, bardziej zrelaksowanym i lepiej się śpi. Medytacja bowiem uczy oddechu, dzięki czemu mózg jest dotleniony i lepiej pracuje, ma się więcej energii w dzień i jest się bardziej zrelaksowanym, gdy zapada noc. Pomaga uwolnić umysł od niepotrzebnych myśli i oczyścić go z negatywnych emocji. Obserwacja własnych myśli pomaga też w ustaleniu problemu lub przeszkody, z której nie zawsze zdajemy sobie sprawę. Odnalezienie go i rozwiązanie może pomóc w lepszym zasypianiu. Większa samoświadomość z kolei pomaga zachować spokój i obniżyć stres, który jest jedną z głównych przyczyn bezsenności. Warto też zacząć trenować jogę lub tai chi. Ćwiczenia te bowiem z jednej strony zwiększają dyscyplinę umysłową, a z drugiej poprawiają kondycję fizyczną, co wpływa na pogłębienie oddechu, poprawę koncentracji i redukcję stresu. Medytacja uzupełnia sen. Pozwala odnaleźć własne tempo życia i znaleźć właściwą kombinację medytacji i snu. W efekcie może się okazać, że nawet przy mniejszej liczbie godzin snu, można poczuć się bardziej wypoczętym, niż śpiąc pełne osiem.




A oto 4 konkretne wskazówki, by poprawić jakość snu.

1. Ogranicz czas spędzany przed telewizorem i komputerem. Badania pokazują, że wiele osób ma problemy ze snem z powodu nadmiernej stymulacji umysłowej i patrzenia w jasny ekran tuż przed położeniem się spać. Wyłącz więc wszystkie urządzenia co najmniej godzinę przed snem. Ogranicz do minimum wszelkie bodźce, które mogą cię rozpraszać. Ten czas poświęć na wyciszenie się. Najlepszym sposobem jest właśnie medytacja. Skup się na oddechu. Dotleniając mózg, będziesz bardziej zrelaksowany i szybciej zaśniesz, a w dzień będziesz mieć więcej energii.

2. Wycisz umysł. Pierwsza niespokojna myśl wystarczy, aby utrudnić zaśnięcie. Chwilę za nią pojawią się kolejne. Wystarczy nawet myśl o tym, że nie możesz zasnąć. Dzięki medytacji nauczysz się koncentrowania uwagi na jednym konstruktywnym działaniu, np. na oddechu. To pomoże rozwiać wszelkie napięcia.

3. Wizualizuj. Można dostosować niektóre pojęcia używane w medytacji do szybszego zaśnięcia. Wybierz dowolny kojący obraz lub myśl i pozwól, by twój umysł w pełni się z nim zintegrował. Możesz myśleć o spokojnej tafli jeziora lub wersie wiersza. Jeśli po zaśnięciu często się budzisz, pozwól twojemu umysłowi wrócić do tego obiektu medytacji.

4. Budź się naturalnie. Dbaj o regularność godzin snu, kładź się do łóżka i wstawaj o tej samej porze każdego dnia. W ten sposób nauczysz się budzić naturalnie, bez użycia budzika. Twój umysł będzie wówczas stopniowo i łagodnie przechodził z fazy snów, zostawiając je za sobą, do nowego dnia, a ty obudzisz się wypoczęty i zrelaksowany.

Medytacja jest bezpieczną i skuteczną metodą łagodzenia bezsenności. Techniki te pozwalają spać przez większą liczbę godzin, gdy śpisz za krótko, i poprawiają jakość snu, bez względu na to, co jeszcze dzieje się w Twoim życiu. Czerp więc z tej techniki pełnymi garściami i śpij na zdrowie!

Elżbieta Ignacionek
Elżbieta Ignacionek

Pracownik socjalny i kulturoznawca z wykształcenia, redaktorka i korektorka z zawodu. Z pasją zgłębia tajniki samorozwoju i redukcji stresu w życiu codziennym. W wolnym czasie zajmuje się wyrobem biżuterii i prowadzi zajęcia kreatywne dla dzieci.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE