Czas na kaszę

Kasza królowała na polskich stołach, dopóki nie została wyparta przez ziemniaki i inne produkty mączne. Dziś powraca jednak jak bumerang. Nic dziwnego, w końcu zawiera wiele witamin i minerałów niezbędnych w codziennej diecie. Tylko którą kaszę wybrać? Gryczaną, jęczmienną czy jaglaną?

Kasza gryczana

Warto wiedzieć, że ten rodzaj kaszy nie jest zaliczany do zbóż. Jest bowiem owocem niewielkiej rośliny wydającej pachnące kwiaty w kolorach od białego do różowego. Kasza gryczana jest doskonałym źródłem białka. Dodatkowo, jest to białko lepiej przyswajalne niż to ze zbóż, a o podobnej wartości jak białko w roślinach strączkowych. Jest również bogata w aminokwasy, których nasz organizm nie potrafi wytworzyć sam- lizynę i tryptofan. Kasza gryczana to bogactwo witamin B1, B2, P i PP, które wspierają nasz układ nerwowy. Znajdziemy w niej również znaczną ilość soli mineralnych, które podnoszą odporność organizmu: wapń, fosfor, magnez, a także żelazo, nikiel, kobalt czy miedź. Kasza gryczana, w przeciwieństwie do innych kasz nie zakwasza organizmu. Nie ma w niej również glutenu, więc mogą jeść ją osoby na diecie bezglutenowej. W sklepach możemy znaleźć dwa rodzaje kaszy gryczanej: niepaloną (nieprażoną) i paloną (prażoną). Łatwo je rozróżnić, bo palona jest znacznie ciemniejsza. Bardziej wartościowa jest natomiast ta nieprażona.

Kasza jaglana

To najstarsza ze wszystkich rodzajów kasz. Pozyskiwana jest z nasion prosa, który uprawiano już w epoce neolitu. Kasza jaglana ma w sobie mało skrobi, a dużo łatwo przyswajalnego białka. Znajdziemy w niej również witaminy z grupy B: B1, B2 i B6 oraz żelazo i miedź (w żadnej innej kaszy ich zawartość nie jest tak duża). Kasza jaglana jest lekkostrawna i nie zawiera glutenu. Dlatego poleca się ją osobom chorującym na celiakię i cierpiącym na niedokrwistość. Kasza jaglana ma właściwości antywirusowe i zmniejsza stan zapalny błon śluzowych. Może być również przydatna w dbaniu o stan włosów, skóry i paznokci, zawiera bowiem krzemionkę, która ma zbawienny wpływ na organizm. Poza tym dostarcza duże ilości witaminy E oraz lecytyny, które korzystnie wpływają na naszą pamięć i koncentrację. Choć kasza jaglana ma tak wiele zalet i pozytywnych właściwości, nadal jest niedoceniona. Może to wynikać z faktu, że bardzo łatwo zepsuć jej smak przy gotowaniu. By tego uniknąć, surową kaszę należy najpierw obficie przelać zimną, a potem gorącą wodą. Można również namoczyć kaszę na kilka godzin w wodzie z dodatkiem soku z cytryny.




Kasza jęczmienna

Kasza jęczmienna wytwarzana jest z ziaren jęczmienia. W zależności od rozdrobnienia dzieli się ją na pęczak oraz perłową. Ten rodzaj kaszy to przede wszystkim doskonałe źródło błonnika. Poprawia perystaltykę jelit oraz zapobiega zaleganiu pokarmów w żołądku i jelitach. Błonnik pokarmowy obniża też poziom cholesterolu we krwi. Kasza jęczmienna to również bogactwo witamin z grupy B, szczególnie B1, B2 i B6, a także witamin E, K, PP, kwasu foliowego, krzemu, wapnia, manganu i miedzi. Dzięki dużej zawartości skrobi kasza jęczmienna jest idealna dla osób prowadzących aktywny tryb życia. Skrobia powoli zmienia się w glukozę, dzięki czemu pobudza do pracy wszystkie komórki ciała, również mózg i mięśnie. Dodatkowo zapewnia naszemu organizmowi energię na długi czas. Kasza jęczmienna będzie więc idealnym zamiennikiem dla ziemniaków, ryżu czy makaronu. Wbrew powszechnym opiniom nie jest kaloryczna. Chyba, że podamy ją z tłustym sosem, tłustą śmietaną czy ociekającymi tłuszczem skwarkami.

Czytaj również: Zielona, biała, czerwona – jaką herbatę warto pić latem?8 zdrowych nawyków, które warto wprowadzić do swojego życia, ​Czystek – zioło na wszystko?.

Małgorzata Stromczyńska
Małgorzata Stromczyńska

Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Podczas studiów aktywnie działała w studenckim Radiu Meteor. Jednak praca „radiowca” stała się dla niej raczej hobby niż pomysłem na życie. Dzisiaj swój talent dziennikarski wykorzystuje pisząc teksty do biuletynu Fundacji Firmy Rodzinne, gdzie na co dzień pracuje. Czas wolny spędza aktywnie. Poddała się modzie na bieganie, ale i tak woli rowerowe wycieczki po Poznaniu, podczas których odkrywa nieznane dotąd zakątki miasta.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE