Jakie owoce jeść zimą?

Zimą, wybór warzyw i owoców w sklepach jest niemalże tak samo duży, jak w pozostałych okresach w roku. Należy pamiętać jednak, że nie zawsze zawierają one tyle samo potrzebnych nam składników odżywczych. Ponadto, na pewno zauważyliście, że ich smak oraz cena różnią się w poszczególnych miesiącach. Poznaliśmy już warzywa, nadszedł czas na owoce – sprawdźmy, które warto jeść zimą i dlaczego.

Jabłko

Jabłko to nasz narodowy skarb, więc już choćby z tego powodu powinniśmy często po nie sięgać. Polska jest trzecim z kolei, po Chinach i Stanach Zjednoczonych, największym producentem tych owoców na świecie. Oprócz jedzenia jabłka jako przekąski, wykorzystujemy go do sałatek, ciast, dżemów, kompotów, soków, a nawet produkcji napojów alkoholowych, przede wszystkim cydru. Podstawowym atutem tego owocu jest jednak fakt, że jest on bogaty w prawe wszystkie znane witaminy, a także w cenne minerały. Jabłko zawiera witaminy z grupy B oraz A, C, D, E, K, a także potas, wapń, sód, fosfor i wiele innych składników. Najlepiej spożywać je nieobrane i w postaci surowej. Wówczas zawiera największą ilość swoich cennych właściwości.

Gruszka

Ten popularny owoc uprawiany jest w Polsce znacznie rzadziej niż jabłko. Warto jednak po niego sięgać, ponieważ zawiera mnóstwo substancji odżywczych. Przede wszystkim gruszki zawierają dużą ilość składników mineralnych, takich jak fosfor, magnez, potas, wapń, żelazo, bor, jod czy miedź. Są również źródłem witamin – zawierają witaminy: A, B1, B2, B6, C i PP. Spożywanie gruszek zalecane jest przy dolegliwościach trawiennych oraz przy przeziębieniu i grypie. Gruszki mają bowiem właściwości przeciwgorączkowe.

Mrożone owoce

Zimą warto korzystać z domowych zapasów i sięgać po mrożonki. Mrożone owoce nie tracą swoich właściwości odżywczych i najczęściej również smakowych. Poza tym zimą tęsknimy do pysznych owoców takich jak maliny, jagody, borówki, wiśnie, jeżyny, truskawki czy czarna porzeczka. Warto więc latem pamiętać, by je zamrozić. Świetnym, bo zdrowym, uzupełnieniem dla mrożonych owoców są fermentowane produkty. Kefiry czy jogurty nie tylko dodadzą deserom smaku, ale wzmocnią naszą florę bakteryjną. Najlepiej wybierać te o naturalnym smaku, ponieważ zawierają najmniej cukru.




Na jakie owoce uważać zimą?

Wielu specjalistów radzi, aby bezwzględnie zrezygnować z cytrusów. Przede wszystkim dlatego, że mają właściwości wychładzające, które niezbyt dobrze sprawdzają się w naszym zimnym klimacie. Mandarynki, pomarańcze czy grejpfruty zawierają jednak sporo witaminy C. Poza tym mają dla nas szczególne znaczenie, bo kojarzą nam się ze świętami. Gwiazdka bez tych owoców nie byłaby taka sama. Jeśli więc nie zdecydujecie się na całkowite wykluczenie cytrusów z diety, to koniecznie pamiętajcie, aby dokładnie myć je w ciepłej wodzie. Owoce importowane są bowiem pryskane silnymi substancjami grzybobójczymi i bakteriobójczymi, aby mogły przetrwać długą podróż.

Właściwości wychładzające mają również banany oraz kiwi. Nie musimy ich jednak zupełnie usuwać z naszej zimowej diety. Szczególnie warto co jakiś czas sięgnąć po kiwi, ponieważ ten owoc jest znakomitym źródłem witaminy C.

Nie zaskoczy was zapewne jednak fakt, że zdecydowanie należy zrezygnować z zimowych truskawek, które mają niewiele wspólnego z tymi dojrzewającymi w sezonie. Bardzo często nie sadzi się ich w ziemi, lecz hoduje na wodnych pożywkach, dlatego są czerwone i dorodne, a jednocześnie niemal zupełnie pozbawione smaku.

Natalia Tomaszewska
Natalia Tomaszewska

Absolwentka Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Dziennikarskie doświadczenie zdobywała przede wszystkim w studenckiej stacji radiowej „Meteor”, a także w radio „Planeta FM”. Ponadto publikowała swoje artykuły na łamach kilku gazet studenckich. Odbyła staż w biurze prasowym Komendy Wojewódzkiej Policji w Poznaniu. Swój czas wolny spędza aktywnie. Preferuje wycieczki rowerowe, górskie wyprawy oraz długie spacery.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE