Dlaczego warto uprawiać aktywność fizyczną?

Aktywność fizyczna w dzisiejszych czasach coraz częściej kojarzy się z byciem „fit”. Uprawiana jest z musu przez odchudzających się lub przez sportowców. Błędne jest myślenie, że ludziom dobrze wyglądającym aktywność fizyczna jest totalnie niepotrzebna. To tak jakby miała służyć tylko kształtowaniu sylwetki. Nic bardziej mylnego!

Dobroczynna aktywność fizyczna

Wciąż niewiele osób wie o dobroczynności płynącej z aktywności fizycznej i zdrowego odżywiania. Niejednokrotnie wprowadzenie aktywności fizycznej do stałego repertuaru dnia pojawia się dopiero w momencie poważnego zagrożenia chorobowego, gdy nakaże jej lekarz lub gdy problemem zdają się najprostsze czynności takie jak samodzielne wiązanie butów czy wyjście na drugą stronę do sklepu. Czytanie o rosnącym problemie nadwagi i otyłości w Polsce jest przygnębiające, a bierze się to nie tylko na skutek fatalnego odżywiania ale również niewystarczającej ilości ruchu.

Moim zdaniem ludzie nadal są nieświadomi korzyści, jakie daje im regularna aktywność fizyczna. Po drugie wielu podchodzi do sprawy tak, że robią ciężki trening, a później dają sobie przyzwolenia na kilkudniowe lenistwo i objadanie się świństwami. Dwa razy w tygodniu katują się niemiłosiernie tak jakby trening miał być ich zadośćuczynieniem za powyższe przewinienia. Z takim podejściem nie trudno się dziwić, że takiej osobie ciężko o regularne treningi. Bo i jak się do nich zmotywować skoro zamiast stać się przyjemnością, są postrzegane jako coś bolesnego?

Sport dla każdego

Często słyszę, że codziennie ćwiczenia są przeznaczone dla wyczynowych sportowców, którzy dążą do wymarzonych osiągnięć sportowych. Prawdą jest, że nie każdy tak musi. Nie wszyscy bowiem lokują na wysokiej pozycji w swojej hierarchii wartości – trening. Nie jest prawdą jednak, że tylko sportowcy powinni ćwiczyć kilka razy w tygodniu.

Regularna aktywność fizyczna ma korzystny wpływ na:

– sprawne funkcjonowanie narządów wewnętrznych

– poprawę jakości życia

– pewność siebie

– zmniejszenie dolegliwości bólowych

– przypływ energii

– zmniejszenie ryzyka otyłości

– zdrowie umysłowe

– zmniejszenie zapadalności na choroby przewlekłe

– satysfakcję ze zdrowego wyglądu

– kontrolę nad własnym ciałem

– dobre samopoczucie

– poprawę jakości życia

– uniknięcie zaparć

Czas na odrobinę aktywności!

Według Światowej Organizacji Zdrowia (World Health Organization, WHO) niezbędna, minimalna dawka aktywności fizycznej dla osoby dorosłej powinna wynosić:

-30 minut umiarkowanej aktywności fizycznej przez 5 dni w tygodniu

lub

-20 minut bardzo intensywnej aktywności fizycznej przez 3 dni w tygodniu; takiej, która uwzględnia 2 lub 3 razy w tygodniu ćwiczenia zwiększające siłę mięśni i wytrzymałość.

Nie myśl więc, że codzienne treningi są czymś zarezerwowanym dla sportowców. Należy tylko umiejętnie dopasować do własnych możliwości, rodzaj aktywności oraz intensywność treningu. Nie każdy musi wykonywać te same ćwiczenia i nie każdemu musi sprawiać przyjemność ta sama forma ruchu.

W przypadku treningu zdrowotnego lub treningu mającego na celu osiągnąć wybrane rezultaty tj. poprawa kondycji, zrzucenie wagi, wyrzeźbienie wybranych partii ciała, zwiększenie elastyczności mięśni, zmniejszenie bólu pleców itp. należy zastosować inny plan treningowy.

Sport ma być przyjemnością, a nie katorgą

Istotne jest, aby bez względu na cel czerpać z treningu przyjemność, zdając sobie sprawę z jedno dobroczynnego wpływu na ciało. Jest to reakcja łańcuchowa: zaczynasz ćwiczyć, po treningu jesteś szczęśliwy, czujesz się lepiej, zaczynasz widzieć efekty, nakręca Cię to do dalszego działania, lepiej się odżywiasz, trening staje się stałym punktem w twoim kalendarzu. Organizm odwdzięcza Ci się za wykonaną pracę, ma to wpływ na Twój poziom energii i nastrój. Oddziałuje to na zdrowie umysłowe oraz dobre samopoczucie. Utrzymanie takiego stanu wymaga regularności powinna być przyjemnością, ponieważ kojarzy się z dobroczynnym wpływem na cały organizm.

Nie ulegaj presji otoczenia w pobijaniu rekordów. Nie musisz uprawiać sportów, które w danym czasie uprawia większość znajomych ze względu na modę sportową. Nie pozwól, aby deszcz informacji dotyczących zdrowego stylu życia Cię przytłaczał. Zadbaj o własne ciało, zanim poczujesz, że aktywność fizyczna stała się leczeniem, a nie profilaktyką. Pamiętaj również, że bycie szczupłym nie upoważnia do zaniechania aktywności, ponieważ walory estetyczne są tylko jednym elementem całej układanki.

Olga Chmielewska
Olga Chmielewska

Od zawsze byłam zafascynowana sportem. Skutkiem tego było ukończenie studiów magisterskie na kierunku Sport oraz dalsze doktoryzowanie się na poznańskim AWF-ie. Jestem licencjonowanym instruktor fitness, trenerem karate, trenerem przygotowania fizycznego, oraz trenerem personalnym. Założyłam fanpage na Facebook’u o nazwie Trenuj (w) kratkę z Chmielewską oraz stronę www.olgachmielewska.pl , na których dzielę się swoją wiedzą na temat aktywności fizycznej oraz zdrowego odżywiania próbując przekonać innych do dbałości o własne ciało.

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE