Zalecenia żywieniowe przy chorobie Hashimoto

Hashimoto jest najpopularniejszym rodzajem zapalenia tarczycy, podczas jego przebiegu dochodzi do stanu, w którym limfocyty organizmu atakują tkanki tarczycy.

W stanie homeostazy organizm produkuje przeciwciała przeciwko patogenom i ciałom obcym, chroniąc się tym samym przed zakażeniami. Hashimoto jest chorobą autoagresywną, co oznacza, że układ odpornościowy chorego nie działa prawidłowo. Chory organizm produkuje przeciwciała atakujące własne komórki tarczycy.

Choroba ogólnoustrojowa destabilizuje działanie całego organizmu, problemem nie jest sam organ (w tym przypadku tarczyca), ale cały układ immunologiczny. Jak więc bronić się przed autoagresją za pomocą diety?

Uprawiaj sport!

Niezbyt często i o niezbyt wysokiej intensywności, aby nie podnosić poziomu hormonu stresu – kortyzolu, który blokuje konwersję T4 do T3

Wyeliminuj gluten

Gluten rozszczelnia jelita, powodując tym samym przedostawanie się patogenów z jelit do organizmu – pobudza tym samym układ odpornościowy do autoagresji.

Wyeliminuj produkty mleczne

Organizm odczytuje białka mleka krowiego jako obce (jesteśmy jedynymi ssakami pijącymi mleko innego gatunku) – i zaczyna wytwarzać przeciwko nim przeciwciała

Wyeliminuj soję

Blokuje aktywację przeciwciał anty – TPO

Suplementuj się kwasami tłuszczowymi omega-3

Statystyczny Polak spożywa zbyt dużą ilość kwasów tłuszczowych omega-6 w stosunku do omega-3 (średnio nawet 40:1 przy prawidłowym stosunku 4:1) co działa prozapalnie

Wyjdź na słońce, uzupełniaj niedobory witaminy D

Odpowiednia ilość witaminy D3, „wycisza” procesy autoimmunologiczne

Uzupełnij niedobory selenu

Redukuje on toksyczne działanie jodu. Nadmiar jodu, bez odpowiedniej podaży selenu może powodować wole tarczycy.

Włącz do diety probiotyki!

Ich obecność jest niezbędna do zachowania odpowiedniej bariery jelitowej.

Patrycja Łusiak
Patrycja Łusiak

Dietetyk, Psychodietetyk, Trener personalny, Instruktor Fitness ze zdrowym podejściem do diety. Zagorzała fanka stylu życia Paleo. Miłośniczka podróży i wielka pasjonatka dobrej literatury. Interesuje się psychologią motywacji, parazytologią oraz kosmetologią. Autorka bloga fitinaczej.blogspot.com

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE