10 powodów, dlaczego warto jeść dynię

1. Zawiera beta-karoten, prekursora witaminy A, niezbędnego dla zdrowia oczu. W dynię powinien się zatem zaopatrzyć każdy, kto długie godziny spędza przed monitorem, ale też kierowcy i piloci, którym niezbędny jest sokoli wzrok. Witamina A wspomaga widzenie w nocy i spowalnia procesy degeneracyjne siatkówki.

2. Stanowi doskonałe źródło błonnika ważnego dla zdrowia jelit. Błonnik produkuje dla naszego organizmu maślan, niezbędny dla prawidłowej pracy jelit. W przypadku braku tej substancji zwiększa się ryzyko zachorowania na raka jelita grubego.

3. Beta-karoten to bardzo silny antyoksydant, który neutralizuje wolne rodniki i zapobiega zmarszczkom, co powinno zainteresować każdą kobietę.

4. Pomaga w walce z rakiem, chorobami autoimmunologicznymi (np. Hashimoto) czy zwykłym przeziębieniem dzięki ogromnej dawce witaminy A (w jednej szklance dyni znajduje się aż 245% dziennej dawki wit. A.)

5. Pestki dyni są znane z właściwości zwalczających pasożyty. Kukurbityna to aminokwas znajdujący się pestkach z dyni, który odpowiada za przeciwpasożytnicze właściwości pestek.

6. Dynia jest źródłem „dobrych” węglowodanów, czyli takich, które szybko nie podnoszą poziomu cukru we krwi. Z tego powodu jest szczególnie polecana jako zamiennik produktów zbożowych osobom cierpiącym na choroby metaboliczne, np. cukrzykom.

7. Ponieważ działa przeciwzapalnie, jest zalecana wszystkim, którzy borykają się z nadmiarem kilogramów, cukrzykom, osobom cierpiącym na insulinooporność, ale także alergikom i osobom zmagającym się z chorobami autoimmunologicznymi.

8. Jest źródłem cynku, który przyczynia się do zwiększenia odporności, jak również sprzyja płodności.

9. Zawiera L tryptofan, składnik chemiczny, który powoduje, że czujemy się szczęśliwi, zapobiega depresjom i stanom przygnębienia w okresie jesienno-zimowym.

10. Jest tania, wszechstronna, łatwo dostępna przez większą część roku i ma wiele odmian, więc nie można się nią znudzić.

Monika Piasecka
Monika Piasecka

Dietetyk i Trener Personalny. Założycielka bloga www.paleostrefa.pl promującego sposób odżywiania wzorowany na diecie naszych przodków z okresu paleolitu, który bazuje na produktach bez glutenu, wysoko odżywczych i mało przetworzonych. Na co dzień pomaga osobom cierpiącym na choroby metaboliczne i autoimmunologiczne w zmianie ich przyzwyczajeń żywieniowych i ruchowych. Prowadzi warsztaty kulinarne i wykłady dietetyczne pomagające zmienić nawyki żywieniowe. 

No Comments Yet

Leave a Reply

Your email address will not be published.




Nie przegap najświeższych informacji!

MEDIA SPOŁECZNOŚCIOWE